Källkritik och upphovsrätt

Källkritik

 

Det är viktigt att granska all information noga, speciellt när du skriver ett arbete i skolan! Här finns tips på vad du ska tänka på:

Internetkunskap - Massor med artiklar om hur du ska tänka källkritiskt.

Källkritik när du skriver Gymnasiearbetet  

Länkskafferiets källkritiktips

Du kan läsa på om de viktigaste källkritikfrågorna i menyerna till vänster, men här kommer det viktigaste:

Ämne och omfång

 

  • Finns en tydlig titel, som säger något om innehållet?
  • Finns en introduktion som talar om vad man kan hitta på sidorna?
  • Täcker det flera olika aspekter av frågan - tar det upp närliggande frågor och problem?
  • Kan man bedöma om innehållet är riktigt/sant?
  • Behöver det kompletteras med ytterligare källor?
  • Ämnet/frågan/problemet?
  • Finns en källförteckning?
  • Erbjuder den möjligheter till interaktivitet?
  • Kan du påverka innehållet eller få kontakt med författaren?

Objektivitet

Om du använder "faktasidor":

  • Verkar uppgifterna riktiga?
  • Är avsändaren trovärdig?
  • Är det en etablerad myndighet/organisation/sakkunnig person som står för uppgifterna?

Om du använder :"synpunkts/debattsidor"

  • Är syftet uttalat?
  • Utmanar resursen användaren till reflexion, diskussion, jämförelse, egen forskning och egna slutsatser?
  • Hur underbyggs personliga åsikter med fakta?
  • Undviker man att redovisa vissa fakta?
  • Är det man påstår underbyggd med tillräckligt mycket fakta, tillräcklig bredd, tillräckligt djup, eller är argumentationen "tunn"?
  • Har den som uttalar sig goda kunskaper inom området?
  • Kan man hitta fler källor som tar upp samma frågor?
  • Har du andra åsikter än den som skrivit materialet?

Finns det uppgifter som du anser är felaktiga? I så fall: Hur hittar du de riktiga uppgifterna och hur kan man bevisa att dessa uppgifter är sanna?

Aktualitet

 

  • Hur gammalt är materialet?
  • Är det överhuvudtaget är daterat?
  • Många sidor uppdateras regelbundet. Träna dig i att leta efter ett "senast uppdaterat" - datum.

Upphov / ansvar

 

  • Hur har resursen kommit till?
  • Vem skapade den?
  • Presenterar sig upphovspersonen eller organisationen?
  • Framgår det om upphovspersonen är en känd auktoritet på området?
  • Finns en e-postadress till upphovspersonen eller organisationen?

Kommersialism

 

  • Är webbplatsen kommersiell och gör reklam för en vara eller en tjänst?
  • Kan du ha nytta av sidan i ditt skolarbete?
  • På vilket sätt?
  • Tänk noga igenom syftet med ditt arbete, när du använder kommersiellt material!

 

Målgruppsanpassning

 

  • Talar man om vilka resursen riktar sig till?
  • Är svårighetsgraden är lagom för dig, är det för lätt eller för svårt att förstå innehållet?
  • Passar det verkligen för det arbete du skall göra?
Sidan senast granskad den 7 december 2022