Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Fjärrvärme: 0490-25 70 94

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)

Tips för att spara på vattnet 

 

Du kan göra en insats genom att vara sparsam med vattnet. Varje liten förändring du kan göra är betydelsefull.

Kanske kan du välja att tvätta bilen mer sällan, tänka dig att duscha en kortare tid eller tänka på att inte låta vattnet stå och rinna i onödan? Små förändringar i vardagen gör skillnad, och tillsammans kan vi göra stor skillnad. 

Diska smartare 

Diskning kan vara en riktig vattentjuv. Diskar du under rinnande vatten i tre minuter går det åt 36 liter vatten. På tio minuter gör du av med hela 120 liter.

  • Diska inte under rinnande vatten, använd diskbalja, även när du sköljer.
  • Organisera disken och skrapa av fett och matrester innan du diskar så går det åt mindre vatten för att få disken ren.
  • Skölj inte av porslinet i onödan innan du ställer in det i diskmaskinen.
  • Diska med full maskin och välj eco-program. 

Kyl vatten i en kanna i kylskåpet

Spolar du i kranen för att få kallt vatten? På bara en minut gör du av med tolv liter vatten. Istället för att spola länge i kranen för att få kallt vatten kan du ställa in en kanna med vatten i kylskåpet, och på så sätt kyla vattnet. 

Tvätta dig smartare

  • Korta ner duschtiden. 60 liter sparar du genom att minska duschtiden med fem minuter.
  • Stäng av vattnet i duschen under tiden du tvålar in dig och tar i schampo och balsam.
  • Byt till ett snålspolande munstycke. Med ett snålspolande duschmunstycke minskar förbrukningen från tolv till sju liter/minut, vilket också minskar kostnaden per år för varje hushåll. Du sparar även energi som går åt för att värma upp vattnet. 
  • Låt inte kranen i handfatet rinna när du borstar tänderna. Stänger du av kranen i fyra minuter medan du till exempel borstar tänderna, tvålar in dig och rakar dig sparar du 48 liter.
  • Undvik att bada i badkar.

Samla regnvatten för att vattna i trädgården

Samla regnvatten i tunnor och använd det till att vattna i trädgården. 150 liter går åt om du har vattenspridaren eller vattenslangen igång i 20 minuter. Respektera det vattenförbud som råder.

Fultvätta inte bilen

Tänk gärna efter hur ofta du behöver tvätta bilen. När du tvättar bilen, åk till en riktig biltvätt, där samlas det smutsiga vattnet upp, renas och återanvänds.

Fyll tvätt- och diskmaskinen

Fyll maskinen! Diskmaskinen drar cirka tio liter per disk. Tvättmaskinen behöver cirka 50 liter för en tvätt.

Laga läckor och spara både vatten och pengar

Visste du att en läckande toalett kan dra 400 000 liter vatten på ett år? Ur en droppande vattenkran rinner det ut 15 000 liter vatten per år. Titta på vattenmätaren. Är alla kranar stängda ska det stå still. Om inte kan det betyda att det finns en läcka. Vatten som bara är några droppar då och då kan med tiden bli stora och dyra. 

  • Byt packningar i droppande kranar och läckande toalettstolar. 
  • För alla fritidshus som lämnas obevakade – stäng av vattnet till huset. Frostsäkra vattenledningarna och undvik läckor.

Här är ett exempel som illustrerar vilka mängder en liten oansenlig läcka kan orsaka. Ett hushåll förbrukar cirka 150 kubikmeter varje år. 1 kubikmeter är 1 000 liter (m3 = kubikmeter).

 Bilden visar hur mycket vatten som kan läcka ut genom olika stora hål

 

Bra vatten är en viktig resurs som många bara tar för given. Tack för att du är med och tar ansvar för vårt vatten - året runt.

 

Sidan senast granskad den 2 juni 2017
Innehållsansvarig: Ruben Öberg

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Fjärrvärme: 0490-25 70 94

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)