Nix telefon och reklam

Kontakta konsumentvägledaren

Västerviks kommun
konsumentvägledaren
593 80 Västervik

Besöksadress: Återvändsgatan 13

Kontaktperson:
Anna Öberg
konsument@vastervik.se 

0490-25 40 50

Ordinarie telefontider

Tisdagar kl.09:00-12:00

Torsdagar kl.10:00-12:00

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)

Är du trött på säljare som ringer på telefon dag- och kvällstid? Vill du inte ha direktadresserad reklam i postlådan? Det finns sätt att spärra både reklam och telefonförsäljning. Svaret heter NIX.

NIX-telefon

Om du inte vill bli uppringd av telefonförsäljare kan du använda dig av NIX-telefon för att spärra både din mobiltelefon och hemtelefon. De skickar hem skriftlig information och en spärrkod som du sedan använder. Enbart företag du har en relation till (din bank, försäkringsbolag och så vidare), har möjlighet att ringa dig. Du kan anmäla överträdelser till nämnden för direktmarknadsföring eller till Konsumentverket.
Ring till Nix för att spärra din telefon på 0772-28 00 00.

Adresserad reklam

Nix adresserat är ett spärregister där du kan beställa en blankett för att anmälan om att du inte vill ha adresserad reklam. Ring då 020-55 70 00.

Oadresserad reklam

Sätt en skylt med texten "ingen reklam, tack" eller "nej tack till reklam" på brevlådan om du inte vill reklam till dig. Samhällsinformation, som kommunala informationsblad och gratis lokaltidningar, får du ändå. När det gäller samhällsinformation gäller tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen vilket gör att du inte kan välja bort att få den i brevlådan. Om du anser att det som delas ut som samhällsinformation i själva verket är reklam kan du anmäla det till Konsumentverket. 

Sidan senast granskad den 9 augusti 2017
Innehållsansvarig: Anna Öberg

Kontakta konsumentvägledaren

Västerviks kommun
konsumentvägledaren
593 80 Västervik

Besöksadress: Återvändsgatan 13

Kontaktperson:
Anna Öberg
konsument@vastervik.se 

0490-25 40 50

Ordinarie telefontider

Tisdagar kl.09:00-12:00

Torsdagar kl.10:00-12:00

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)