Goda råd om julklappar

Kontakta konsumentvägledaren

Västerviks kommun
konsumentvägledaren
593 80 Västervik

Besöksadress: Återvändsgatan 13

Kontaktperson:
Anna Öberg
konsument@vastervik.se 

0490-25 40 50

Ordinarie telefontider

Tisdagar kl.09:00-12:00

Torsdagar kl.10:00-12:00

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)

Julklappspaket

Julen närmar sig och många av oss börjar redan handla våra julklappar. Det finns anledning att tänka över en stund vilka rättigheter och skyldigheter vi konsumenter har.

Se till att klapparna går att byta eller lämna tillbaka. Spara alltid kvittot ifall du behöver byta eller reklamera julklappen. Fråga också alltid vad som gäller vid köpet!

Håll också koll på dina pengar! Hur mycket pengar vill du eller kan du lägga på julklappar detta år? En jul kan också bli lyckosam utan att påfresta hushållskassan för mycket!

Öppet köp och bytesrätt

Öppet köp och bytesrätt är frivilliga åtaganden från butikerna. Du har ingen laglig rättighet att återlämna en felfri vara men de flesta butiker tillämpar dock öppet köp eller bytesrätt. Fråga innan du betalar om du är osäker på vad som gäller.

Vid öppet köp kan du lämna igen varan inom avtalad tid och få pengarna tillbaka och handla någon annanstans.

Bytesrätt innebär att du får byta till en annan vara inom den avtalade tiden eller få ett tillgodokvitto.

Garanti

Det är frivilligt för säljaren att lämna en garanti men du har alltid de rättigheter som konsumentköplagen ger dig. En garanti innebär att säljaren under en viss tid tar på sig att svara för varans funktion.

Internethandel och postorder

Internethandeln ökar både inom och över landets gränser. För att få råd inför köpen kan du läsa på Konsumentverkets och Konsument Europas webbplatser.

Vid Internethandel och postorder har du rätt att ångra ett köp inom Sverige inom 14 dagar från den dag du tagit emot varan.  Du har rätt till leverans inom 30 dagar från beställningen, men om ni har avtalat om kortare tid gäller förstås det.

Kontrollera företagets uppgifter innan du gör ditt köp. Granska informationen på webbplatsen och i katalogen om det finns tillräckliga uppgifter om företaget som adress, telefonnummer eller en fungerande kundtjänst. Se också över totalpriset, leveranstiden och vilken returrätt du har.

Tänk på att du förlorar ditt bästa påtryckningsmedel om du väljer att betala i förskott! Ett gott råd är att betala mot faktura om det är möjligt eller använda bankernas tjänster för att handla och betala säkert.

Torghandel och marknader

Samma regler gäller när du handlar på en torghandel som i en butik. Säljaren måste informera om var du kan vända dig med eventuella klagomål. Om du köper en vara som kostar mer än 300 kronor har du rätt att få informationen skriftligt. Du har 14 dagars ångerrätt vid köp för minst 400 kr.

Klaga eller häva ett köp

Är det fel på en produkt har du tre år på dig att reklamera, med ett förbehåll att inte varan har använts på ett felaktigt eller onormalt sätt. Vänd dig till affären där varan är köpt, så fort du hittar felet. Ta med dig kvittot och varan. Finns inte affären längre kan du vända dig till tillverkaren eller importören istället. Du kan även göra en skriftlig reklamation och då ska du behålla en kopia och rekommendera brevet, då har du ett bevis.

Dröjsmål. När du har beställt något som du ska ge bort i julklapp och inte får varan förrän efter julafton, trots att du och säljaren gjort upp om leveransdag är det dröjsmål - försenad leverans. Då har du som köpare rätt att häva köpet, alltså att köpet går tillbaka.

Presentkort

Vänta inte för länge med att använda ett presentkort! Ett presentkort kan gälla allt ifrån ett par månader till 10 år eller till och med längre, så var uppmärksam och titta vad som står på presentkortet. Den tid som står på kortet gäller!

Presentkort är en värdehandling. Du kan vanligtvis inte lösa in presentkortet i pengar eller få kontanter i växel om du handlar för mindre än vad du har till godo. Ett presentkort är en värdehandling på samma sätt som pengar så om du tappar bort det har du inte rätt att få ett nytt av butiken.

Behöver du en tilläggsförsäkring?

Varuförsäkringar för hemelektronik och vitvaror erbjuds ofta i butiker. Fundera en extra gång om du behöver tilläggsförsäkringen. Ofta har du tillräckligt skydd via din hemförsäkring, varans garanti eller konsumentköplagen.

Julklappar behöver inte vara nya och dyra prylar! Ta en stund och se över din ekonomi. Hur mycket pengar finns kvar efter att alla löpande räkningar är betalda?

Om du inte har mycket pengar över till att köpa julklappar för kanske du kan komma överens med dina nära och kära att ni ska hålla nere kostnaden till bara några hundra kronor per person eller varför inte ge massage som julklapp och som säkert uppskattas av de flesta!

Här är flera tips på alternativa julklappar:

  • Ge bort din tid: sitt barnvakt, ge bort ett kondisbesök, ge massage, baka julbröd tillsammans med någon
  • Presentcheck på en lunch eller önskemiddag hemma med förrätt, varmrätt och efterrätt
  • Fynda julklappar på loppis eller second hand
  • Ett skott från en uppskattad krukväxt
  • Ett presentkort med erbjudandet av fönsterputsning eller trädgårdsskötsel

Kom ihåg:

Spara alltid kvittot eftersom du har 3 års reklamationstid enligt konsumentköplagen!

Sidan senast granskad den 28 november 2017
Innehållsansvarig: Anna Öberg

Kontakta konsumentvägledaren

Västerviks kommun
konsumentvägledaren
593 80 Västervik

Besöksadress: Återvändsgatan 13

Kontaktperson:
Anna Öberg
konsument@vastervik.se 

0490-25 40 50

Ordinarie telefontider

Tisdagar kl.09:00-12:00

Torsdagar kl.10:00-12:00

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)