Kontakta budget- och skuldrådgivaren

Västerviks kommun

593 80 Västervik

Besöksadress

Återvändsgatan 13

Telefon

0490-25 40 35

Telefontider

måndagar 08.00-12.00
onsdagar 13.00-15.00
fredagar 8.00-12.00
Vid besök kan telefontiderna komma att ändras.
Besök enligt överenskommelse.

E-post

anna.oberg@vastervik.se

Fax

0490-25 40 75

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)

Om du har mycket stora skulder kan du ha möjlighet att få skuldsanering.

Med skuldsanering menas att en svårt skuldsatt person under vissa förutsättningar kan befrias från skyldigheten att betala sina skulder helt eller delvis. 

Det finns två typer av skuldsanering. En vanlig skuldsanering och en som heter skuldsanering för företagare. Skuldsanering för företagare är en ny lag från den 1 november 2016. Du som har varit eller är involverad i ett företag kan ha möjlighet att ansöka om en vanlig skuldsanering eller om en skuldsanering för företagare. Du väljer själv vilken av de två som passar dig bäst. Du som är närstående till en företagare har också möjlighet att söka skuldsanering.

En vanlig skuldsanering och skuldsanering för företagare går till på nästan samma sätt, men har några skillnader. De viktigaste skillnaderna hittar du på Kronofogdens sida "Skuldsanering för företagare". 

Förändringar har gjorts i den vanliga skuldsaneringen. Skuldsaneringslagens förändringar gäller fr o m 1 november 2016 och kan läsas på Kronofogdens sida "Nytt från den 1 november 2016".

Hur går skuldsaneringen till?

Du ansöker om skuldsanering hos Kronofogden i Kalmar som tar emot ansökningar och beslutar om skuldsanering. För att få skuldsanering krävs det att dina skulder är så stora att du inte kan betala dem på många år. Kronofogden tar även hänsyn till din livssituation och ekonomi i sin bedömning.

Att söka skuldsanering

Du ansöker om skuldsanering hos Kronofogden på en särskild blankett. Du kan ladda ner den direkt, eller beställa postleverans på Kronofogdens hemsida. Du kan också beställa ansökningsblanketten på deras servicetelefon, 020 - 75 76 77.

Behöver du hjälp att fylla i ansökningsblanketten eller få ekonomisk rådgivning? Då kan du kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare.

Om Kronofogden beslutar att du har rätt till skuldsanering får du en betalningsplan för fem år. Under de här fem åren lever du på existensminimum. Det innebär den del av din inkomst som räcker till det absolut nödvändigaste i din vardag. Resten går till att betala av på skulderna. Det som finns kvar av skulderna, efter de fem åren, behöver du inte betala. Då är du alltså skuldfri.

Du kan få stöd och hjälp av kommunens budget- och skuldrådgivare under hela skuldsaneringen. Det kan handla om att fylla i ansökan, överklaga Kronofogdens beslut till Tingsrätten, eller att ansöka om en omprövning vid en eventuell förändring av din ekonomiska situation.

Sidan senast granskad den 9 augusti 2017
Innehållsansvarig: Anna Öberg

Vanliga frågor

  • Vad händer om jag inte kan betala en räkning som jag är skyldig att betala?

    Om du inte betalar den räkningen du fått så får du oftast en påminnelse från företaget. Om det även finns ett avtal om dröjsmålsränta börjar den oftast löpa efter förfallodagen. Om du inte betalar kan företaget skicka ärendet vidare till ett inkassoföretag för att få dig att betala.

    Om du trots inkassokravet inte betalar kan inkassoföretaget vända sig till kronofogdemyndigheten med en ansökan om betalningsföreläggande.

    Kronofogdemyndigheten fastställer skulden om du inte säger emot den. När skulden är fastställd förs en betalningsanmärkning in i olika kreditupplysningsregister. En betalningsanmärkning gör det svårt för dig att låna pengar, skaffa kontokort, hyra lägenhet.

  • Har jag alltid 30 dagar på mig att betala en faktura?

    Nej, det finns ingen regel som säger att det går att vänta 30 dagar med att betala en faktura. Finns det bestämmelser i ett avtal om betalning, så gäller dessa. Avtalet ska ha slutits när affären gjordes upp. Har ni däremot inte bestämt betalningsdag, ska du betala när säljaren kräver det.

  • Hur länge kan ett företag kräva pengar för min skuld när jag inte kan betala?

    Om det går flera år utan att en skuld har betalats kan fordringsägaren förlora rätten att kräva pengar av dig. Det kallas preskription. Men det räcker med att fordringsägaren skickar nya krav eller att du betalar en del av skulden för att den i de flesta fall ska leva kvar (preskriptionsavbrott).

    Enligt preskriptionslagen är preskriptionstiden tio år men det finns flera undantag, som till exempel när näringsidkare kräver en konsument på pengar är preskriptionstiden tre år.

  • Hur kan jag få hjälp med mina skulder och min ekonomi?

    Vår rådgivning sker oftast vid besök hos oss. Du kan beställa tid för besök genom att ringa eller maila. Väntetiden är cirka 3-4 veckor.

    Exempel på vad du kan få hjälp med:

    • En genomgång av din ekonomi.
    • Se över alla dina utgifter och diskutera hur du kan minska dom.
    • Kontakta fordringsägarna, det vill säga dom som du är skyldig pengar. Målet är at du och fordringsägarna ska hitta lösningar på dina betalningsproblem genom frivilliga åtgärder.
    • Få hjälp med att välja vad som bör betalas före en annan skuld, om du inte kan betala allt.
    • Hjälp med ansökan om skuldsanering
  • Kan jag få betalningsanmärkningar om jag inte betalar fakturan?

    Ja, du kan få en betalningsanmärkning när Kronofogdemyndigheten har fastställt din betalningsskyldighet i ett utslag.

    Om fakturan inte skulle stämma ska du kontakta det företag som skickat den och be dem rätta den. En faktura som både företag och kund är oeniga om kan inte inkassobolag eller Kronofogdemyndigheten driva in. 

    Tvisten måste först lösas genom:

    • förlikning
    • allmänna reklamationsnämnden
    • eller domstol.

Kontakta budget- och skuldrådgivaren

Västerviks kommun

593 80 Västervik

Besöksadress

Återvändsgatan 13

Telefon

0490-25 40 35

Telefontider

måndagar 08.00-12.00
onsdagar 13.00-15.00
fredagar 8.00-12.00
Vid besök kan telefontiderna komma att ändras.
Besök enligt överenskommelse.

E-post

anna.oberg@vastervik.se

Fax

0490-25 40 75

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)