Pressinbjudan: Matchningsmingel yrkesmentorer med Rotary tisdag 19 april

2016-04-18

Rotary öppnar dörrar för nyanländ kompetens genom att erbjudas sig att vara yrkesmentorer. I morgon matchas ett 20-tal nyanlända med föreningsmedlemmar i Rotaryklubbarna Arkipelag samt Västerviks Rotary klubb.

Ett värdefullt engagemang där Rotarys medlemmar stöttar yrkeskollegor från andra länder att få en värdefull inblick och närkontakt med arbetslivet och yrkesområdet i sitt nya hemland, och lokalt.

Rotary stöttar den nyanlände med en introduktion till yrket i Sverige, hur yrkeskulturen är, vilka kompetenskrav som råder det vill säga stötta yrkeskollegan av att få en bild av yrket i Sverige det viktigaste.

Tjänstemän på Arbetsförmedlingen och kommunens integrationsgrupp har tillsammans identifierat matchningar, personer som troligen passar medlemmarnas yrkesprofil och kan bli adepter.

Blande de nyanlända finns yrken representerade som bland annat läkare, frisör, psykolog, civilingenjörer,ekonom, säljare, arkitekt, industriarbetare, lantbrukare med flera. Matchningsmingel för Rotarys yrkesmentorer och nyanlända adepter imorgon tisdag 19 april på Västervik Framåt AB.

Varmt välkomna till Västervik Framåt AB på Rådhustorget, Rådhussalen (längst upp i huset) kl 19.00 - 20.30 den 19 april. Kom till 19.00 då porten är låst.

Frågor och medverkan, kontakta:

Elisabet Sjöstrand

Integrationsstrateg