Pressmeddelande: Gymnasieelever bjuds in till SMHI-föreställning tisdag 8 september

2015-09-07

Under tisdag 8 september kommer 95 elever från årskurs ett och tre i Västerviks Gymnasiums Naturvetenskapsprogram att delta i ett arrangemang kallat "En varmare värld" på Mejeriet i Västervik.

Arrangemanget "En varmare värld" är en 40 minuter lång presentation i en så kallad Geodome. Bakom presentationen står SMHI och Länsstyrelsen i Kalmar län, i samarbete med Västerviks kommuns enhet för samhällsbyggnad. Geodomen beskrivs som "en cosmonova i miniatyr", det vill säga en välvd filmduk som projicerar bildmaterial i stort sett över hela synfältet.

Föreställningen ger inblick i hur vårt klimat utvecklas och vad som är klimatförändringarnas orsaker, effekter och alternativ för handling.

De fyra föreställningarna ges på Mejeriet i Västervik, tisdag 8 september klockan 09, 10, 11 och 12.

Om du är intresserad av att bevaka evenemanget, vänligen kontakta Västerviks kommuns klimat- och energirådgivare Mikael Nyman (åter anträffbar efter kl 14 måndag), kontaktuppgifter nedan:

mikael.nyman@vastervik.se

Sidan senast granskad den 7 september 2015