Pressmeddelande: Earth Hour 2014 i Västerviks kommun

2014-03-18

Earth Hour 2014 i Västerviks kommun

Lördagen den 29 mars 2014 klockan 20.30 genomförs världens största klimatmanifestation. Genom en enkel handling – att släcka ljuset under en timme – kan Västerviks kommuninvånare visa sitt stöd för aktion i klimatfrågan.

I år handlar Earth Hour i Sverige också om fyra klimatvärstingar: bilen, biffen, bostaden och börsen. Läs mer om hur dessa fyra B:n påverkar vår planet, få tips på vad man själv kan göra på webbsidorna om Earth Hour.

Den del av Västerviks kommuns klimat- och energirådgivning som är inriktad på kommuninvånare arbetar med det tredje b:et, bostaden.
- Gör en insats nästa lördag för att rädda vår jord. Sedan hjälps vi åt att förändra de resterande 8759 timmarna under året, säger Västerviks kommuns klimat- och energirådgivare Mikael Nyman. Och fortsätter
- Vi kommer inte att rädda jorden på en timma men med ett ändrat beteende kan vi göra skillnad för våra barn i framtiden. Energibantning i hemmet och återvinning är mina bästa tips. Har du inte börjat energibanta i hemmet så kan 30% minskning vara ett rimligt mål.
- En början kan vara 5:2 metoden på din energianvändning ger en känsla av att man klarar sig med mindre energi under två dagar i veckan. Bantningen blir sedan en naturlig del i vår vardag, säger Mikael Nyman avslutande.

I Västerviks kommun släcker vi ner fasadbelysningen på:

• rådhuset/turistbyrån i Västervik,
  • gamla turistbyrån/gamla varmbadhuset i Västervik,
  • S:t Petri kyrka och
  • S:ta Gertruds kyrka i Västervik.

För mer information:

www.vastervik.se/earthhour