Pressmeddelande: VO-collegevecka, nyhet 12-18 oktober

2015-10-12

I år startar en ny tradition: VO-Collegeveckan. Det är en vecka då Vård- och omsorgscollege profilerar sig på olika sätt lokalt, regionalt och nationellt.

Målet är att sätta fokus på VO-College under en begränsad tid för att synas på hemmaplan och i hela Sverige, i media och i sociala medier, säger Elisabeth Johansson och fortsätter:
-Vi är ännu inte ett certifierat Vård- och omsorgscollege, men vi har tagit viktiga steg i arbetet mot att nå en certifiering. Vi har nu beslutat om en gemensam vision och vilka regionala mål vi kommer att arbeta med.

VO-Collegeveckan blir en årligt återkommande aktivitet i vecka 42 med start 2015, den 12-18 oktober.

Esbjörn Grandalen,

Processledare VO-College i Kalmar län

esbjorn.grandalen@vastervik.se

Elisabeth Johansson,

Ordförande Regional styrgrupp

elisabeth.johansson2@ltkalmar.se

Anneli Lindström,

Kommunal

anneli.lindstrom@vastervik.se

Joachim Håkansson,

Förbundschef Kalmarsunds gymnasieförbund

joachim.hakansson@gyf.se

0480- 45 15 10

Fakta Vård- och omsorgscollege i Kalmar län

Vad är ett vård- och omsorgscollege?

Ett Vård- och omsorgscollege (VO-College) är ett samarbete mellan utbildningsanordnare, arbetsgivare och fackförbund.

Certifiering

Kalmar län har startat ett arbete för att inrätta ett Vård- och omsorgscollege i regionen. Under hösten 2015 kommer en ansökan om certifiering att lämnas in till Vård- och omsorgscollege nationella kansli. Den 21 januari 2016 kommer certifieringsbesök att äga rum.

Vision

” Människa till människa – tillsammans skapar vi vård och omsorg av högsta kvalitet i livets alla skeden.”

Regionala mål

• Arbetsgivarna har tillgång till personal med den kompetens de behöver
  • Eleverna får en modern utbildning av högkvalitet som ger en anställningsbarhet och en god grund för vidare studier.
  • Att långsiktigt öka andelen män som arbetar inom vård och omsorg.
  • Genom samverkan får utbildningsanordnarna en större efterfrågan på sina utbildningar.
  • Genom samarbete mellan de samverkande organisationerna uppstår samordningsvinster.
  • Det arbetsplatsförlagda lärandet (ex LIA & APL) håller en hög kvalitet.
  • Kompetensutvecklingsinsatser samordnas till en följd av samverkan inom VO-College.
  • Arbetsgivarna inom samverkan är attraktiva arbetsgivare med goda möjligheter till yrkesutveckling för de anställda.

Samverkande parter

De samverkande organisationerna som omfattas av den regionala ansökan om att bilda ett Vård- och omsorgscollege är:

• Västerviks kommun
  • Vimmerby kommun